Wiele firm cierpi z powodu tworzenia się organizacyjnych silosów. Działy z coraz większym trudem komunikują się ze sobą i można odnieść wrażenie, że każdy ciągnie wózek w swoją stronę. Zarządzanie poprzez procesy jest odwróceniem tradycyjnego myślenia o firmie, jako zbiorze niezależnych pionów funkcjonalnych. Włączamy w firmie myślenie procesowe, przez co przyczyniamy się do burzenia silosów i poprawy komunikacji wewnętrznej.
Przykładowe wyzwania stojące przed naszymi klientami:
- Brak dobrej współpracy pomiędzy działami – działy skoncentrowane są na realizacji własnych celów i w niewielkim stopniu uwzględniają perspektywę całej firmy oraz klientów
- Występują spore problemy w komunikacji wewnątrz firmy
- Brakuje jednoznacznie zdefiniowanych standardów działania – każdy pracownik sam wypracowuje dogodne dla siebie metody realizacji zadań
- Czas realizacji procesów jest długi lub trudny do przewidzenia
- Szwankuje jakość produktów oraz standardów obsługi klienta
Zadanie Processum:
Processum wspiera firmy we wdrażaniu procesowego stylu zarządzania.
Zarządzanie poprzez procesy to takie spojrzenie na firmę, w którym jakość i efektywność procesów idących w poprzek całej organizacji liczy się bardziej niż koncentracja na zadaniach poszczególnych działów. Zadania zespołów podporządkowane są produktom wytwarzanym w ramach procesów i dostarczanym klientom (zewnętrznym bądź wewnętrznym). Perspektywa klientów jest istotnym elementem warunkującym przebieg procesów.
Nasza rola to:
- wsparcie kierownictwa firmy w identyfikacji głównych procesów
- pomoc w wybraniu i wyszkoleniu właścicieli procesów
- mapowanie i opisanie procesów – czyli ustalenie, jakie czynności są realizowane i kto za tę realizację odpowiada
- dostosowanie struktury organizacyjnej do nowego sposobu zarządzania
- prowadzenie warsztatów wdrożeniowych, w trakcie których menedżerowie i pracownicy przejmują odpowiedzialność za poszczególne procesy i uczą się nowego spojrzenia na realizację zadań oraz regularnej komunikacji poziomej.
Korzyści dla firmy:
- Zmiana kultury organizacyjnej – zwiększenie znaczenia jakości pracy oraz uwzględniania perspektywy klienta
- Poprawa komunikacji wewnętrznej
- Wdrożenie kultury ciągłego doskonalenia procesów
- Skrócenie czasu realizacji działań
- Podniesienie jakości obsługi klienta