Procesy w firmach zwykle są wypadkową rozmaitych historycznych decyzji, świadomych kompromisów, przypadkowych zdarzeń i nieformalnych zwyczajów. Czy zatem są naprawdę efektywne i optymalne? Warto od czasu do czasu dokonać takiego przeglądu.
Przykładowe wyzwania stojące przed naszymi klientami:
- Czas trwania procesów wydaje się daleki od ideału
- Zbyt wiele osób jest zaangażowanych w działania, które najprawdopodobniej nie musiałyby ich angażować, gdyby je lepiej poukładać
- Wydaje się, że firma ponosi zbędne koszty w niektórych procesach i poszukuje miejsc, w których jest szansa na ograniczenie nieefektywnych działań
- Nikt nie panuje nad całym procesem; jest on wypadkową działań realizowanych niezależnie przez poszczególne działy, zatem zazwyczaj nie jest optymalny
- Obserwacja rynku wskazuje na to, że jesteśmy mniej wydajni i mniej efektywni od naszych konkurentów
Zadanie Processum:
Dokonujemy przeglądu wskazanych procesów. Zaczynamy od analizy istniejącej dokumentacji. Następnie obserwujemy rzeczywisty przebieg procesu. Gromadzimy wszelkie dane ilościowe i jakościowe, które pomogą opisać faktycznie uzyskiwane parametry (np. czas, liczba produktów, liczba błędów etc.). Szukamy odchyleń w przebiegu procesu: sprawdzamy jak bardzo może się on różnić w zależności od sytuacji. Chcemy wiedzieć, czy jest stabilny, czy też za każdym razem dość przypadkowy. Wskazujemy miejsca, w których proces wydaje się nieefektywny i sugerujemy działania nakierowane na jego udoskonalenie.
Korzyści dla firmy:
- Niezależna, obiektywna ocena efektywności wybranych procesów
- Lista słabych miejsc w procesie wraz z sugestiami metod ich usunięcia
- Doskonały wstęp do ciągłej optymalizacji procesu